SMS

SZKOŁA MISTRZOSTWA SPORTOWEGO
Kadra trenerska

Kadra Trenerska Pływanie

Taniec sportowy

Główne założenia programu polegają na obcowaniu uczniów z muzyką, ruchem, gimnastyką i tańcem. Poprzez taniec, gimnastykę uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową. Elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Przez ruch ciała uczą się dzieci nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem. Ruch i taniec z jednej strony mają istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej zaś mogą stać się istotnymi elementami terapii, ponieważ ruch znosi napięcie mięśniowe, emocjonalne, daje odprężenie. Następuje wzmocnienie mięśni, rozwija się koordynacja ruchowa i równowaga, jednym słowem znaczenie tańca, gimnastyki w korygowaniu wad postawy jest bezsporne. Ruch przy muzyce wzmaga postawę kreatywności, integruje człowieka wewnętrznie i otwiera na twórcze poszukiwania. Pośrednio wpływa na samoocenę uczniów.


CELE OGÓLNE

  • Zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu.
  • Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
  • Budowanie poczucia własnej wartości, pozytywnego obrazu samego siebie i wiary we własne siły.
  • Kształtowanie postaw tolerancji wobec innych.
  • Stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu przez czynny udział w zajęciach gimnastyczno– tanecznych.
  • Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
  • Kształtowanie zainteresowania tańcem i ruchem przy muzyce.
  • Pokazanie muzyki, gimnastyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej i sposobu spędzania wolnego czasu.
  • Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
  • Nauczanie harmonijnego współżycia w grupie, podporządkowania się umownym przepisom, samoopanowania, odpowiedzialności.
  • Rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności.
  • Doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej, kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
  • Rozwijanie płynności i estetyki ruchu.
  • Kształtowanie ekspresji twórczej.
  • Kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny, szacunku, prawdomówności, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji sukcesu i niepowodzeń.
  • Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.

 

CELE OPERACYJNE

Uczeń:

  • Poznaje układy taneczne i potrafi je realizować.
  • Potrafi improwizować ruch do danej muzyki.
  • Rozwija swoje zainteresowania.
  • Kształci umiejętność poczucia rytmu i swobody ruchu.
  • Odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec.
  • Odczuwa pozytywny wpływ ruchu na funkcjonowanie całego organizmu.
  • Wyrabia pewność siebie, akceptację siebie samego.
  • Uczy się harmonijnego współżycia w grupie, podporządkowania się umownym przepisom.
  • Nabywa umiejętności szybkiej orientacji i decyzji oraz uwagi.
  • Wdraża się do przestrzegania ładu i porządku.
  • Rozwija koordynację i sprawności ruchową.
  • Kształci własną wrażliwość estetyczną.
  • Wyraża siebie poprzez współtworzenie układów tanecznych.
  • Wyrabia nawyk aktywnego spędzania czasu wolnego.
  • Potrafi efektywnie współdziałać w grupie.
  • Radzi sobie z tremą związaną z występami na scenie i przed publicznością.

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

Uczeń:

  1. Rozwija swoje zainteresowania. Jest animatorem kultury.
  2. Odczuwa pozytywny wpływ ruchu na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.
  3. Dopasowuje ruch do charakteru muzyki i poruszać się zgodnie z rytmem.
  4. Odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec lub układ taneczny, gimnastyczny.
  5. Odczuwa piękno i harmonię utworów muzycznych.
  6. Radzi sobie z tremą związana z występami na scenie i przed publicznością.
  7. Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i środowiska, bierze udział w uroczystościach, akademiach, festynach i zawodach tanecznych.
  8. Współdziała w zespole w celu osiągnięcia wspólnego sukcesu.
  9. Poznaje własną wartość i potrafi prezentować swoje mocne strony.
  10. Przyjmuje słowa krytyki z zachowaniem szacunku dla drugiej osoby.

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

  1. Systematyczna praca na zajęciach.
  2. Staranne wykonywanie wszystkich ćwiczeń.
  3. Dyskusja nad układem choreograficznym.
  4. Poznanie podstawowych kroków.
  5. Odtwarzanie ruchów z pokazu nauczyciela.
  6. Ćwiczenia utrwalające koordynację ruchów ciała podczas tańca.
  7. Łączenie elementów gimnastyki i tańca w całość – tworzenie zespołowego układu tanecznego.
  8. Ćwiczenia utrwalające koordynację ruchów tanecznych całego zespołu.
  9. Uświetnianie swymi występami imprez szkolnych, festynów środowiskowych oraz udział w zawodach tanecznych